De ezel

Lief, aanhankelijk, mooi, leergierig, trouw, gezellig, sterk, sober en zeer slim. Kortom een echte persoonlijkheid. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met het noemen van positieve eigenschappen van ons lievelingsdier, de ezel. Veel mensen hebben helaas een ander beeld van de ezel. Lui, koppig, eigenwijs, niet zo sierlijk als een paard en vooral dom. Onze vereniging doet er veel aan om dit verkeerde imago uit de wereld te helpen.
Er worden keuringen georganiseerd om te bewijzen dat de ezel wel degelijk mooi is en door gericht te fokken ook steeds meer gaat voldoen aan de rasstandaard van het stamboek.
Ezeldagen zijn er om te laten zien dat de ezel van alles te leren is.

Een ezel heeft, hoewel makkelijk te houden, verzorging nodig.U heeft een stuk grond met minstens een open stalletje nodig waar het dier beschutting kan zoeken tegen regen. 's Winters kunnen ezels buiten blijven, ze zullen zelf de stal opzoeken als ze daar zin in hebben. Een lekkere laag stro om in te liggen, plukken hooi om te eten en een heel klein beetje krachtvoer zijn voldoende. Met extraatjes dient men voorzichtig te zijn. Vers water is noodzaak. Ezels hebben aanleg om snel dik te worden, waardoor ze problemen met hun gezondheid kunnen krijgen. Onbeperkt grazen in een overvloedige weide is niet aan te raden.

Een aantal keren per jaar is de hoefsmid nodig om de hoeven te bekappen. Jaarlijks zult u een afspraak met uw dierenarts moeten maken om uw ezel in te enten tegen tetanus en influenza. Diverse malen per week kunt u de hoefjes uitkrabben en een paar keer jaar moet u uw ezel ontwormen. Bij het wisselen van winter naar zomervacht heeft de ezel graag hulp. Extra borstelbeurten stelt hij zeer op prijs, net als de meeste dieren houdt de ezel van veel aandacht. Die kunt u geven door het dier te borstelen en te knuffelen.