hoefverzorging

Heel belangrijk bij de verzorging van de ezel is aandacht voor de hoeven.
Het dier is zijn leven lang afhankelijk van het goed functioneren van zijn voeten. De vereniging wil de ezelhouder hierbij graag adviseren door middel van deze folder. Van nature is de ezel een woestijndier, gewend om op droge, steenachtige grond te lopen.

Heel belangrijk bij de verzorging van de ezel is aandacht voor de hoeven

In Nederland is het, zoals bekend, veel natter en zal de ezel eerder problemen krijgen. Door het dier in een schone, droge stal te houden en een zo droog mogelijke weide te geven, begint u direct goed met de verzorging van de hoeven.

Vuil en steentjes zult u regelmatig met een hoevenkrabber uit de hoef moeten verwijderen. Probeert u dat minstens 3 x per week te doen. Daarom ook is het belangrijk uw ezel te leren om een voetje te geven. Dat scheelt u een hoop geduw en getrek. Consequent altijd hetzelfde woord herhalen als u de voet van de ezel wilt optillen (bijv. “voet”. Belonen en aanmoedigen bij elke medewerking, die u van uw dier krijgt, zal er toe bijdragen dat na enige tijd het ritueel bekend is en er vanzelf al een voetje wordt opgetild als u met de krabber naast hem staat.

Doordat de hoeven van ezels blijven doorgroeien, is het nodig dat deze worden gekapt. De groei is niet bij elk dier gelijk en ook afhankelijk van de hoeveelheid beweging op harde ondergrond. U kunt het kappen het beste overlaten aan een hoefsmid, die bekend is met ezelhoeven.

Ezelhoefjes mogen steiler gekapt worden dan paardenhoeven. Hij kan de losse delen met een speciaal mes (een renet) lossnijden. Ook zal hij de te lange gedeelten van de wand inkorten, zodat de ezel weer mooi recht op zijn benen staat. Afhankelijk van de toestand van de hoeven, maakt hij met u een afspraak hoe vaak het nodig is om langs te komen. Bij achterstallig onderhoud zal dit vanzelfsprekend vaker zijn.

U kunt zelf met een rasp 1 x in de 2 weken het lange gedeelte iets afvijlen.

Na verloop van tijd kunt u wat werk van de hoefsmid overnemen en steeds meer zelf de hoeven verzorgen. Slechte verzorging van de hoeven kan ernstige schade toebrengen, niet alleen aan de hoeven, maar ook aan de gehele stand van de benen.

Ezelhoeven zijn harder dan paardenhoeven. Als de ezel niet extreem veel op een harde ondergrond loopt, is het niet nodig om hoefijzertjes aan te brengen.

Niet alleen de verzorging heeft invloed op de hoeven. Bij hoefbevangenheid speelt vaak het overmatig voeren een rol. Hoefbevangenheid is een ontsteking van de hoeven, die veel (blijvende) pijn veroorzaakt. Vaak is een typische houding van het dier te zien. Voorbenen worden ver naar voren geplaatst om ze minder te belasten. De dieren lopen niet meer of schuifelen, de hoef voelt warm aan en er is koorts. Bemerkt u deze situatie, dan moet u direct contact opnemen met uw veearts.

Hoefbevangenheid is een ernstige ziekte, die u kunt voorkomen door overmatige voeding te vermijden. Niet in een weelderig weide laten grazen en voerbakken goed afsluiten.