Ezel keuring

Bij alle erkende paardenstamboeken én ezelstamboeken in de EU is de ezel keuring voor dekhengsten een verplichting die is opgenomen in het fokreglement. Alleen op die manier kunnen we samen met de fokkers komen tot een goed fokbeleid en een gezonde populatie.

Er worden door ons per jaar een drietal keuringen georganiseerd. Twee algemene en een hengstenkeuring. Om deel te nemen aan deze keuringen moet u lid zijn van de vereniging en de ezels geregistreerd zijn in onze database.

De ezels worden voor de keuring ingeschreven op basis van ras, leeftijd en schofthoogte. Elke groep wordt beoordeeld door een vakkundige jury.

Tijdens deze ezel keuringen worden de ezels zowel veterinair als op gangen en exterieur gekeurd en speelt het karakter ook een belangrijke rol. Het keuren van ezels en mogelijk constateren van erfelijke afwijkingen is van groot belang.
Voor de hengsten waarmee gefokt wordt is deze keuring vanaf 2017 verplicht.

Tevens nemen wij van elke gekeurde dekhengst een DNA-monster. Zodoende kunnen wij als stamboekvereniging samen met onze leden toezien op een verantwoorde fokkerij.

De keuringsdata zijn aan het begin van het jaar bekend en te vinden op de website, Facebook en worden daarnaast gepubliceerd in het verenigingsblad “de Balknoten”. De keuringsregels kunt u terugvinden in ons fokreglement.

• zo
    aug
    10:00Kasteel Duivenvoorde Voorschoten

Ezeltjes en pony’s knuffelen op Duivenvoorde.

KLIK HIER voor meer informatie

Aaien mag! De meeste ezels, bokken en pony’s, op zondag 19 augustus 2018 in het park van Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten, vinden het zelfs fijn als kinderen ze aandacht geven. Niets zo fijn als een knuffel. De dieren zijn die dag in het park als afronding van de restauratie van de rijtuigjes van het kasteel.

Gevarieerd programma voor jong en oud
    Om de kinderen rond te laten toeren door het park had Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten vroeger een bokkenkar, een ezelwagen, een ponyrijtuigje en zelfs een heus bokkensleetje voor als de vijver in de winter bevroor. Die antieke voertuigjes zijn recent opgeknapt.
    De afronding van het restauratieproject is een dag in het park vol eigenwijze ezels, knuffelbare geiten en aaibare pony’s. Met medewerking van het Nederlands ezelstamboek, ponystamboeken en fokkers van de Nederlandse Landgeit. Met doorlopend demonstraties. Van 10.00 tot 16.00 uur. Bij de Hof van Duivenvoorde bent u gedurende de dag welkom voor een hapje en drankje.

Tickets koopt u in de webshop of ter plekke aan de deur. Volwassenen: €6,25,- / kinderen: 13-16 jaar: €2,50 / kinderen 5 t/m 12 jaar: €1,50 / kinderen tot 4 jaar en museumkaart: gratis.
    Meer info over het programma van dit weekend is binnenkort te vinden op www.kasteelduivenvoorde.nl

INKLAPPEN

aug
    13:30Woudenberg

Zoals aangegeven in de ALV van afgelopen februari en in de Balknoten van maart, moeten de nieuwe regels met ingang van 1 november 2018 door alle stamboeken verwerkt zijn in het fokreglement.

KLIK HIER voor meer informatie

Daardoor zal ook het huishoudelijke reglement en de statuten mogelijk moeten worden aangepast. Op 1 maart jl. heeft er een gesprek plaats gevonden met de RVO en op dit moment wordt er hard gewerkt om deze regelgeving te verwerken. In de Balknoten van augustus zullen de voorgestelde wijzigingen kenbaar worden gemaakt en deze worden op de extra ALV van 25 augustus a.s. besproken.
    Tijd: 13:30-16:30 (geen lunch)
    Locatie: Bij Aaltje aan de Linie (Zegheweg 49 3931 MR Woudenberg)
    Let op: aanmelden kan tot uiterlijk 15 augustus 2018 bij het secretariaat (secretariaat@ezelvereniging.nl)

INKLAPPEN

• zo
    sep
    Manege Groenendaal, Zevenhuizerstraat 154, 3751LD Bunschoten
    okt
    Utrechtse Manege, Ariënslaan 4 3573 PT Utrecht
    nov
    Ermelo

Op zaterdag 3 november is er een evenement in Ermelo.
    Meer informatie en het programma volgt binnenkort.