Ezel keuring

Bij alle erkende paardenstamboeken én ezelstamboeken in de EU is de ezel keuring voor dekhengsten een verplichting die is opgenomen in het fokreglement. Alleen op die manier kunnen we samen met de fokkers komen tot een goed fokbeleid en een gezonde populatie.

Er worden door ons per jaar een drietal keuringen georganiseerd. Twee algemene en een hengstenkeuring. Om deel te nemen aan deze keuringen moet u lid zijn van de vereniging en de ezels geregistreerd zijn in onze database.

De ezels worden voor de keuring ingeschreven op basis van ras, leeftijd en schofthoogte. Elke groep wordt beoordeeld door een vakkundige jury.

Tijdens deze ezel keuringen worden de ezels zowel veterinair als op gangen en exterieur gekeurd en speelt het karakter ook een belangrijke rol. Het keuren van ezels en mogelijk constateren van erfelijke afwijkingen is van groot belang.
Voor de hengsten waarmee gefokt wordt is deze keuring vanaf 2017 verplicht.

Tevens nemen wij van elke gekeurde dekhengst een DNA-monster. Zodoende kunnen wij als stamboekvereniging samen met onze leden toezien op een verantwoorde fokkerij.

De keuringsdata zijn aan het begin van het jaar bekend en te vinden op de website, Facebook en worden daarnaast gepubliceerd in het verenigingsblad “de Balknoten”. De keuringsregels kunt u terugvinden in ons fokreglement.

jun
    11:00Deurningen

Zondag 3 juni wordt het eerste evenement gehouden bij Ezelpret in Deurningen (Twente). Wij zijn te gast op een boerderij die allerlei activiteiten met ezels organiseert.

KLIK HIER voor meer informatie

Deze dag is er een open dag waar van alles wordt georganiseerd. Ten eerste zijn er voor ezeleigenaren allerlei interessante workshops: hoefverzorging door Jorick ten Brinke en vrijheidsdressuur met ezels door Merel Jansen. Tevens is er ook nog mogelijkheid om aangespannen te rijden met ezels. Naast deze workshops rondom ezels zijn er nog diverse andere activiteiten zoals schapen drijven en een roofvogelshow. Ook voor kinderen zijn er leuke dingen om te doen zoals krijtbordje maken, springkussen en kaarsen pimpen.
    Deze dag is van 11:00 - 17:00 uur. Voor de leden van de vereniging is deze dag gratis en voor eten en drinken wordt gezorgd. U kunt zich tot 30 mei opgeven via het mailadres: ezelevenementenvne@gmail.com of telefoonnummer: 0297-340010
    Tijden demonstraties

11.00 tot 11.30 uur Hoefbekapper
    11.30 tot 11.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

12.00 tot 12.30 uur Hoefbekapper
    12.30 tot 12.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

13.00 tot 13.45 uur Mieke Boode Schaapskudde Twente

14.15 tot 14.30 uur Kees Tromp aangespannen rijden
    14.30 tot 14.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

15.00 tot 15.30 uur Gelegenheid om op de foto te gaan met een roofvogel*
    15.30 tot 16.30 uur Roofvogelshow Valkerij Rijssen*

16.45 tot 17.00 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

* vogelshow zal met slecht weer geannuleerd worden

Deze dag zijn er geen honden toegestaan mits het een begeleide
    hond is dit i.v.b.m veiligheid!
    Adres:
    Reininksweg 6 Deurningen tegenover parkeerplaats Golbach
    Voor meer informatie kijk ook op: www.ezelpretervebartels.nl

jul
    Ees

Op zaterdag 7 juli is er een evenement in Ees.

KLIK HIER voor meer informatie

We zijn nog bezig met het programma. Zodra er meer bekend is zal dit op de site geplaatst worden.
    In ieder geval gaan we een ezelwandeling maken in de omgeving van de Hunebeden. Opgeven kan via het mailadres: ezelevenmentenvne@gmail.com of telefoonnummer 0297-340010

jul
    10:00Eext

Op zondag 8 juli Levend Landgoed Fair te Eext Groningen

aug
    13:30Woudenberg

Zoals aangegeven in de ALV van afgelopen februari en in de Balknoten van maart, moeten de nieuwe regels met ingang van 1 november 2018 door alle stamboeken verwerkt zijn in het fokreglement.

KLIK HIER voor meer informatie

Daardoor zal ook het huishoudelijke reglement en de statuten mogelijk moeten worden aangepast. Op 1 maart jl. heeft er een gesprek plaats gevonden met de RVO en op dit moment wordt er hard gewerkt om deze regelgeving te verwerken. In de Balknoten van augustus zullen de voorgestelde wijzigingen kenbaar worden gemaakt en deze worden op de extra ALV van 25 augustus a.s. besproken.
    Tijd: 13:30-16:30 (geen lunch)
    Locatie: Bij Aaltje aan de Linie (Zegheweg 49 3931 MR Woudenberg)
    Let op: aanmelden kan tot uiterlijk 15 augustus 2018 bij het secretariaat (secretariaat@ezelvereniging.nl)

sep
    Manege Bloemendaal, Zevenhuizerstraat 154, 3751LD Bunschoten
    okt
    Utrechtse Manege, Ariënslaan 4 3573 PT Utrecht
    nov
    Ermelo

Op zaterdag 3 november is er een evenement in Ermelo.
    Meer informatie en het programma volgt binnenkort.