Ezel keuring

Er worden door ons per jaar een drietal keuringen georganiseerd. Twee algemene en een hengstenkeuring. Om deel te nemen aan deze keuringen moet u lid zijn van de vereniging en de ezels geregistreerd zijn in onze database.

De ezels worden voor de keuring ingeschreven op basis van ras, leeftijd en schofthoogte. Elke groep wordt beoordeeld door een vakkundige jury.

Tijdens deze ezel keuringen worden de ezels zowel veterinair als op gangen en exterieur gekeurd en speelt het karakter ook een belangrijke rol. Het keuren van ezels en mogelijk constateren van erfelijke afwijkingen is van groot belang.

Mediterrane Miniatuurezels, waarvan 3 generaties bekend zijn, worden na het behalen van 1 x A-premie of 2 x B-premie opgenomen in het hoofdstamboek.
Na 3 x A-premie krijgt het dier het predicaat preferent.

Van de Nederlandse ezel Klasse I en II dient tenminste 1 generatie bekend te zijn en dienen zij 1x een A-premie of 2 x een B-premie behaald moeten hebben om opgenomen te worden in het hoofdstamboek.
Na 3 x A-premie krijgt het dier het predicaat preferent.

Tevens nemen wij van elke gekeurde dekhengst een DNA-monster. Zodoende kunnen wij als stamboekvereniging samen met onze leden toezien op een verantwoorde fokkerij.

De keuringsdata zijn aan het begin van het jaar bekend en te vinden op de website, Facebook en worden daarnaast gepubliceerd in het verenigingsblad “de Balknoten”. De keuringsregels kunt u terugvinden in de fokreglementen.

jan
    10:30Het Gagelgat (Birkstraat 107 3768 HD Soest)

Wij hebben u de vraag gesteld om onderwerpen aan te leveren die besproken kunnen worden. De reacties die zijn binnen gekomen zijn zeker de moeite waard. In ieder geval waren het er te veel om op één dag te bespreken.

Hoe gaat de Fokkersdag er nu uitzien?

feb
    10:30Faculteit Diergeneeskunde, Afd. Paard Yalelaan 112, Utrecht

De dagindeling

apr
    Utrechtse Manege, Ariënslaan 4 3573 PT Utrecht
    jun
    11:00Deurningen

Zondag 3 juni wordt het eerste evenement gehouden bij Ezelpret in Deurningen (Twente). Wij zijn te gast op een boerderij die allerlei activiteiten met ezels organiseert.

KLIK HIER voor meer informatie

Deze dag is er een open dag waar van alles wordt georganiseerd. Ten eerste zijn er voor ezeleigenaren allerlei interessante workshops: hoefverzorging door Jorick ten Brinke en vrijheidsdressuur met ezels door Merel Jansen. Tevens is er ook nog mogelijkheid om aangespannen te rijden met ezels. Naast deze workshops rondom ezels zijn er nog diverse andere activiteiten zoals schapen drijven en een roofvogelshow. Ook voor kinderen zijn er leuke dingen om te doen zoals krijtbordje maken, springkussen en kaarsen pimpen.
    Deze dag is van 11:00 - 17:00 uur. Voor de leden van de vereniging is deze dag gratis en voor eten en drinken wordt gezorgd. U kunt zich tot 30 mei opgeven via het mailadres: ezelevenementenvne@gmail.com of telefoonnummer: 0297-340010
    Tijden demonstraties

11.00 tot 11.30 uur Hoefbekapper
    11.30 tot 11.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

12.00 tot 12.30 uur Hoefbekapper
    12.30 tot 12.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

13.00 tot 13.45 uur Mieke Boode Schaapskudde Twente

14.15 tot 14.30 uur Kees Tromp aangespannen rijden
    14.30 tot 14.45 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

15.00 tot 15.30 uur Gelegenheid om op de foto te gaan met een roofvogel*
    15.30 tot 16.30 uur Roofvogelshow Valkerij Rijssen*

16.45 tot 17.00 uur Merel met Iejoor vrije dressuur

* vogelshow zal met slecht weer geannuleerd worden

Deze dag zijn er geen honden toegestaan mits het een begeleide
    hond is dit i.v.b.m veiligheid!
    Adres:
    Reininksweg 6 Deurningen tegenover parkeerplaats Golbach
    Voor meer informatie kijk ook op: www.ezelpretervebartels.nl

jul
    Ees

Op zaterdag 7 juli is er een evenement in Ees.

KLIK HIER voor meer informatie

Geef u op voor een mooie ezelwandeling

Zaterdag 7 juli as is het mogelijk om deel te nemen aan een mooie wandeling van ca 7 km tezamen met ezels.
    We starten om 11.00 uur vanuit Ees, een mooi pittoresk dorpje gelegen op de hondsrug in Drenthe. Tijdens de wandeling zijn er vele bezienswaardigheden, de route loopt dwars door het bos over voornamelijk zandpaden (route tevens geschikt voor sulkies).
    Voor een lunch wordt gezorgd. Deze zal plaatsvinden midden in het bos. Er zijn geen kosten aan verbonden, het wordt u aangeboden door de VNE.
    Parkeerplaatsen aanwezig ook voor trailers.
    U kunt zich opgeven (graag voor 5 juli) bij Kees Tromp emailadres: keesenali@zonnet.nl

Ees ligt vlakbij Borger. Op- en Afslag N34 Ees zijn twee jaar geleden verplaatst. Vanaf zuidelijke richting afslag Ees/Exloo nemen. Vanaf noordelijke richting afslag Ees/Borger nemen

jul
    10:00Eext

Op zondag 8 juli Levend Landgoed Fair te Eext Groningen

aug
    10:00Kasteel Duivenvoorde Voorschoten

Ezeltjes en pony’s knuffelen op Duivenvoorde.

KLIK HIER voor meer informatie

Aaien mag! De meeste ezels, bokken en pony’s, op zondag 19 augustus 2018 in het park van Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten, vinden het zelfs fijn als kinderen ze aandacht geven. Niets zo fijn als een knuffel. De dieren zijn die dag in het park als afronding van de restauratie van de rijtuigjes van het kasteel.

Gevarieerd programma voor jong en oud
    Om de kinderen rond te laten toeren door het park had Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten vroeger een bokkenkar, een ezelwagen, een ponyrijtuigje en zelfs een heus bokkensleetje voor als de vijver in de winter bevroor. Die antieke voertuigjes zijn recent opgeknapt.
    De afronding van het restauratieproject is een dag in het park vol eigenwijze ezels, knuffelbare geiten en aaibare pony’s. Met medewerking van het Nederlands ezelstamboek, ponystamboeken en fokkers van de Nederlandse Landgeit. Met doorlopend demonstraties. Van 10.00 tot 16.00 uur. Bij de Hof van Duivenvoorde bent u gedurende de dag welkom voor een hapje en drankje.

Tickets koopt u in de webshop of ter plekke aan de deur. Volwassenen: €6,25,- / kinderen: 13-16 jaar: €2,50 / kinderen 5 t/m 12 jaar: €1,50 / kinderen tot 4 jaar en museumkaart: gratis.
    Meer info over het programma van dit weekend is binnenkort te vinden op www.kasteelduivenvoorde.nl

aug
    13:30Woudenberg

Zoals aangegeven in de ALV van afgelopen februari en in de Balknoten van maart, moeten de nieuwe regels met ingang van 1 november 2018 door alle stamboeken verwerkt zijn in het fokreglement.

KLIK HIER voor meer informatie

Daardoor zal ook het huishoudelijke reglement en de statuten mogelijk moeten worden aangepast. Op 1 maart jl. heeft er een gesprek plaats gevonden met de RVO en op dit moment wordt er hard gewerkt om deze regelgeving te verwerken. In de Balknoten van augustus zullen de voorgestelde wijzigingen kenbaar worden gemaakt en deze worden op de extra ALV van 25 augustus a.s. besproken.
    Tijd: 13:30-16:30 (geen lunch)
    Locatie: Bij Aaltje aan de Linie (Zegheweg 49 3931 MR Woudenberg)
    Let op: aanmelden kan tot uiterlijk 15 augustus 2018 bij het secretariaat (secretariaat@ezelvereniging.nl)

sep